Nieuwe Businessmodellen

De zeven kenmerken van nieuwe Businessmodellen

Onze oude manieren van organiseren en economie bedrijven voldoen niet meer. Ban Ki-moon, secretaris-generaal van de VN, spreekt zelfs over een economisch groeimodel dat in feite suïcidaal is. Traditionele businessmodellen werken vaak niet ten gunste van de creatie van meervoudige waarden. Dat komt omdat de waarde van duurzaamheid zich niet alleen laat uitdrukken in geld. Die meerwaarde is juist dat er gekeken wordt naar meer dan alleen geld. Het verdienen van geld zou veel nadrukkelijker samen moeten gaan met andere ‘zaken' van waarde zoals het zorgen voor elkaar, het creëren van veiligheid, het beschermen van de natuur of onderhouden van sociaal kapitaal. 

Wie op zoek gaat naar nieuwe businessmodellen (NBM'en) waarin dat soort zaken bewust met elkaar verbonden worden, ontdekt dat het ondernemen met het oog op duurzaamheid niet meer iets ‘exclusiefs' is voor (bestaande) ondernemingen of innovatieve ondernemers. Het recent uitgevoerde onderzoek richt zich op de vraag wat NBM'en zijn en hoe ze zijn georganiseerd. Het doet verslag van 28 interviews met mensen die hun eigen model hebben ontwikkeld.


Door op onderstaande afbeelding te klikken opent u een pdf document. De inhoud gebaseerd op een onderzoek van prof. Jan Jonker naar veranderende transacties die meervoudige waarden creëren. Uitgegeven door de Radboud Universiteit te Nijmegen.
Share by: